یزدفردا : مهدي کروبي يکشنبه شب در اولين نطق انتخاباتي از شبکه اول سيما به بيان ديدگاه هايش پرداخت.
مشروح سخنان دبيرکل حزب اعتماد ملي و نامزد انتخابات رياست جمهوري به شرح زير است:

قبل از اينکه چند نکته در رابطه با برنامه هاي خود خدمت مردم شريف ايران عرض کنم، لازم است مقدمه اي درباره انگيزه ورودم به صحنه انتخابات بيان کنم. من عنصري کوچک و فردي ناچيز از ايران عزيز هستم که از آغاز انقلاب که از سال 41 آغاز شد به عنوان يک جوان وارد صحنه مبارزات به صورت فعال شدم.

تجربيات طولاني از دوران 15 سال مبارزه دارم و سختي هاي فراواني در اين راه ديده ام و حتي در مواقع حساس فداکاري هايي کردم که از اين ناحيه نيز آسيب ديدم و کتک خوردم اما به لطف خدا رفع شد.

در ماجراي مسجد اعظم قم بود که نمي گذاشتند در درون روحانيت، شعار براي امام(ره) داده شود، اوراقي در محافل پخش شود، ما ايستادگي کرديم و حتي ضرب و شتم هم شديم و اين مساله آنقدر تاريخي شد که وقتي سال 64 ، امام خميني (ره) من را به عنوان (اميرالحاج) معرفي مي کند، در محفلي که خبرگان رهبري در محضر ايشان هستند مي گويد فلاني هم از خودماني ها و هم از ساواک کتک خورد.

بعد از انقلاب هم که پيروز شديم از ابتدا من مسووليت هاي مختلفي در مجلس شوراي اسلامي، کميته امداد، بنياد شهيد و سازمان حج و زيارت داشتم لذا کاملا قدرت را مي شناسم، ارتباط با مسوولان مختلف از جمله مسوولان اجرايي، تقنيني و قضايي و همچنين ارتباط بسيار تنگاتنگي با مراجع تقليد داشتم و در مجلس از ابتدا وارد شدم و در تمام دولت ها با افت و خيزهايي که داشتند حضور داشتم و در مجلس فعال بودم.

شهيد رجايي، باهنر و دولت کوتاه آقاي مهدوي، دولت طولاني آقاي موسوي، بخشي از دولت آقاي خاتمي يا دولت آقاي هاشمي من در تمام اين برنامه ها عضو فعال مجلس بودم و همه قضايا را به خوبي مي شناختم. تجربيات بسياري در اين سالها داشتم تا خرداد 71 که مجلس سوم پايان يافت و در واقع معتقدم ديگران اين تجربيات را ندارند.

من با اين مقدمه کوتاهي که عرض کردم مي خواهم بيان کنم که اگر خودستايي نشود، امتيازاتي دارم و نشيب و فرازها و تلخ و شيريني هايي ديدم و با همه آنها توانستم همراهي کنم و مي توان در اين موقعيت حساسي که توضيح خواهم داد، در کشور نقش خوبي را ايفا کنم.

اگر سخن از ايفاي نقش خوب به ميان مي آيد منظور اين نيست که من مي خواهم ايفا کنم، من يک نفر هستم يعني با همه تجربيات و خدماتي که کردم، نيروهايي که مي شناسم، نيروهايي که من را مي شناسند و روح کار جمعي و خرد جمعي را اهميت مي دهم و من اعتقاد دارم که مي توانم از نيروهاي خوب کشور براي حل مشکلات چه در بخش اقتصادي، فرهنگي و سياست خارجي استفاده کنم.

من از اينکه با بسياري افراد کار کنم استقبال مي کنم و هم آنها با من کار خواهند کرد که نمونه آن را در انتخابات مي بينيم که به آن اشاره مي کنم.

اما آنچه مهم است و من احساس کردم که مي توانم اين کار را انجام دهم چيست؟

نفي ديگران را هم نمي کنم چرا که آنها نيز مي توانند اما من فکر مي کنم با تمام اين سوابق بهتر بتوانم کار کنم.
چه حادثه اي براي ما رخ داده که من احساس ضرورت و وظيفه مي کنم که وارد شوم؟

سه کلمه از سوي امام خميني(ره) مطرح شد که بسيار براي همه ما مهم به شمار مي رود. جمهوريت، اسلاميت و ايرانيت که اين سه کلمه را ما با اهتمامي که امام خميني(ره) روي آنها داشت، احساس مي کنيم در حال آسيب ديدن است و ما اساس نظام را اين سه کلمه مي دانيم.

هر يک از اين کلمات که آسيب ببيند، طرف مقابل آن نيز آسيب مي بيند و خيلي تبعات و پيامدها به دنبال خواهد داشت.

نخست به بحث جمهوريت مي پردازم چرا که مسوولين در حال بوجود آوردن محدوديت هايي براي مردم هستند و جلوي حقوق مردم را مي گيرند که به طور مثال مي توان به عدم صلاحيت ها اشاره کرد.

نظارت وجود دارد و من هم معتقدم نظارت حتما بايد باشد اما فلسفه وجود نظارت براي اين بوده که از حقوق مردم دفاع کند.

عدم صلاحيت هاي گسترده سرخوردگي در مردم به وجود مي آورد و حضور کم مي شود و يا اعتمادي که مردم داشتند در حال ضعيف شدن است و در کوچه و بازار متاسفانه حتي از نيروهاي خوب و وفادار نيز مي شنويم که آن کسي که مي خواهد بشود، مي شود. در حالي که اين چنين نيست و تصميم نهايي با مردم است .

دخالت نيروهاي سازمان يافته غير رسمي و ورودشان به انتخابات، که ما شاهد هستيم اينها محدوديت هايي قائل مي شوند. من با صراحت مي گويم که امام خميني(ره) حساسيت داشت و با کوچکترين دخالتي که موجب کم انگيزه شدن مردم در شرکت در انتخابات شود، برخورد مي کرد.

فراموش نکنيم که در يک مقطعي گفتند که خانم ها شرکت نکنند و وارد مجلس نشوند و امام با سرعت گفت چنانچه چنين دخالتي کنيد، خود من دخالت خواهم کرد چرا که خانمها بايد در صحنه انتخابات و ورود به مجلس حضور داشته باشند.

يا اينکه هماهنگي ميان روحانيون متنفذ قم و تهران شد که من نمي خواهم وارد شوم. در اواخر مجلس اول بود براي انتخابات دوم که فهرست از تهران و قم در سراسر کشور بايد برود و امام با اينکه حرمتي عظيم براي اين جمعيت که نزديکترين يارانش بودند،قائل بود گفت حق چنين دخالتي نداريد و هرکس در حوزه انتخابي خودش اين کار را بايد انجام دهد.

اين مساله از حرفهاي گذشته خطرناک تر است که مي گفتند علما نبايد در سياست شرکت کنند و حالا مي گويند غير علما نبايد شرکت کنند. مردم آزاد هستند و هيچ شخصي حق ندارد فهرست خاصي در حوزه هاي ديگر بدهد. همه مردم و روحانيون آزادند که فهرست بدهند و همين مساله باعث جلوگيري شد اما باز هم حوادثي رخ داد.

هر حرکتي که موجب مي شد يک ذره محدوديت براي جمهوريت به وجود بيايد امام (ره) مقابل آن مي ايستاد و مثال هاي ديگري هم وجود دارد که اگر مطرح کنم طولاني خواهد شد.

در خصوص مساله اسلاميت بايد بگويم که امام خميني(ره)، اسلامي مترقي، زيبا، اسلامي با رحمت و عطوفت و اسلامي با قاطعيت و صلابت در مقابل دشمنان به جامعه معرفي کرد.

امام خميني(ره) حريم اقليت هاي مذهبي را آنچنان نگه مي دارد که وقتي مدرسه اي از زرتشتيان در اردکان اشغال شد، سريع دستور مي دهد که مدرسه را به آنها بازگردانيد.

اسلامي که امام معرفي کرد به تعبير خود ايشان اسلام ناب محمدي(ص) بود و مردم به آن عشق مي ورزيدند که در حال حاضر مي بينيم امام زمان(عج) وسيله اي ابزاري شده براي حکومت کردن که امام خميني (ره) به هيچ وجه وارد اين بحث ها نمي شد.

بنابراين، اين اسلام نيز از نظر خرافه گرايي و حرف هاي نامربوطي که زده مي شود، مورد تعرض قرار گرفته و آدم هايي نيرومند که چنين حرف هايي را مطرح مي کنند کاري با آنها نداريم اما به طور مثال زني را در شازند دستگير مي کنيم که چرا مي گويد من هم با امام زمان ارتباط دارم يا روحاني ديگري را در تهران دستگير مي کنيم .

جمعي روي کار آمده اند و اين کارها را ترويج مي کنند و ديگران که تبعيت مي کنند آنها شياد هستند.

تحجري که بيان کردم، بوده و هست اما در حال حاضر ميدان دار شده و در پاکستان، افغانستان نيز وجود دارد و در اهل سنت نيز به صورت وهابيت و القاعده وجود دارد و حتي در ميان کليمي ها، صهيونيست هاي يهود و نو محافظه کاران مسيحي در دنيا وجود دارد، اما ما هستيم که بايد بتوانيم از اسلام حفاظت کنيم و اسلام را معرفي کنيم، نه آن اسلامي که سر مي برد و پوست مي کند و ديگران عليه ما تبليغ کنند که اسلام اين است.

20 سال است که امام رحلت کرده است. از چارچوب هاي مورد نظر امام بيرون نمي رويم اما زمان و مکان همانطور که حرف هاي اول انقلاب امام با فتواهايي که در سال هاي آخر داد، نشان دهنده اين است که چارچوب و مسير همان است.

مساله بعدي آفت براي ايرانيت نظام است. ايرانيت نظام خيلي بالاتر از مسايل ملي و ملي گرايي است. ايران متمدن، ايران تاريخ، ايران باستان و ايراني متصل به اسلام و ايراني با اين تمدن و بزرگي و موقعيتي که در جهان دارد، باز شاهد هستيم که سياست هاي غلط در حال تضعيف آن است.

براي نمونه مي توان به ماجراي خليج فارس شناسنامه داري که الي الابد است اشاره کرد که برخي صحبت هايي مي کنند که اين چنين مطرح نبوده است .

بنابراين، سياست ما هم سياست تعامل و گفت و گو نبوده و در بسياري موارد ضعيف، نسنجيده و نپخته بوده و مشکلاتي براي ايران به وجود آمده که احساس مي کنم اگر تحرک و حرکت خوبي بشود ما مي توانيم قدم هاي مهمي در اين قضيه برداريم.

در منطقه حوادثي براي ما رخ داده با همسايگان، وضع اين چنين است. با اروپا و قدرت هاي بزرگ، در چنين شرايطي قرار داريم و عده اي فکر مي کنند در انديشه تسليم يا تقابل باشيم در حالي که اين چنين نيست و تسليم و تقابل نبايد باشد بلکه بايد تعامل و گفت و گوي عزتمندانه همراه با حکمت باشد و هر کشوري هم طبيعي است منافع خود را دارد.

بنابراين ما مي توانيم با همه قدرت ها مذاکره داشته باشيم و رابطه برقرار کنيم اما اين اقدام طي مراحلي بايد باشد.

حتي رابطه با آمريکا که اين قدر طولاني شده، با رعايت چارچوب همه منافع و مصالح ملي مي توانيم يک تحرک و حرکتي در مسايل سياسي داشته باشيم. متاسفانه در طول اين چهار سال آنقدر حرف هاي نسنجيده، ماجراجويانه و بي خاصيت زديم و دشمن تراشي کرديم و افرادي که در غربت بودند و تسويه حساب سياسي با ما مي کردند، يک لشکر به لشکر آنها اضافه کرديم و يک حرکت جمعي عليه ما در حال رخ دادن است.

اين سياست هاي تند، خشن و بي ثمر ما را به سمتي برده که چند قطعنامه عليه ما صادر شده و تبعاتي براي ما دارد.

ما بايد يک سياست معقول مترقي در پيش گيريم و از کارشناسان، ديپلمات ها و نيروهاي خوبي که داريم و گوشه خانه نشسته اند و صاحبنظرند استفاده کنيم و در هر سه بعد جمهوريت، اسلاميت و ايرانيت کشور را به جايگاه خوبي که ايران و مردم آن دارند بدون هيچ تسليمي برسانيم.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا